یادگیری با افزار بازی و سرگرمی

این سمن ها با آغاز تعطیلات تابستان، برنامه هایی برای کودکان و نوجوانان ترتیب داده اند. این سمن ها در محور آموزش های فرهنگی و هنری به تعلیم و راهنمایی دانش آموزان درون فدایی مناطق کرج می پردازداست. برای آشنایی بیشتر با اقدامات این سمن و برنامه های تابستانی آن، با «سمیه حسنی» عضو اصلی سمن «مصباح تربیت» به گفت وگو نشستیم. از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید؟

اوقات فراغت زمینه ای برای یادگیری دوره ها و مهارت هایی است که علم آموزان تو دبستان و خانواده آموزش نمی بینند، به همین قصد غرض گرفتیم تو این حوزه فعالیت خود را آغاز کنیم. ابتدا بوسیله رخساره فردی و بعد با ثبت و گرفتن مجوز از وزارت و اداره کچل ورزش و جوانان استان بیش از ۱۰ سال است که به رخساره رسمی فعال هستیم. از اقداماتی که ایفا می دهید، بگویید.

همانطور که از معروفیت موسسه مردم صنع پیداست، بیشتر خدمات ما بوسیله صورت رایگان و با تیم اجرایی داوطلبانه است. به طورکلی داخل سال تحصیلی میانجی ای برای دانش آموز، دبیرستان و قوم می شویم و بوسیله رخ تخصصی برنامه های دو ساله بخاطر آنها نقشه کشی می کنیم. مسائلی ازجمله افزودن مهارت های فردی و گروهی که با توجه بوسیله مشغله های زندگی های امروزی در مکتب و خانواده آموزش داده نمی شوند در این اطراف ها به نیکی آموزش داده می شوند. فعالیت ها و برنامه ریزی های شما داخل چه رده سنی ای متمرکز می شوند؟

تاکنون در رده سنی بزرگسالان فعالیت می کردیم، اما به مرور زمان دریافتیم که برخی آموزش ها نیازمند فراگیری از سنین پایین نم است. بنابراین امسال بیشتر سراغ دانش آموزان ۱۰ تا ۱۲ سال رفتیم. در خلال آموزش های هنری و تربیتی به حل مساله، مدیریت خشم، هویت شناسی و سایر مطالبی که زمینه ساز تعظیم حقوق شهروندی و کاهش آسیب های اجتماعی است، می پردازیم. هموار پیاده شدن این موضوع عقیده داریم که چنانچه افراد از سنین پایین برخی مباحث را بیاموزند، بوسیله صورت موکد با آینده ای تابان تر روبه رو خواهیم حیات. بیشتر در چه مناطقی از کرج فعالیت می کنید؟

در مناطق آسیب پذیر همچون حصارک فعالیت داریم. کودکان این مناطق آینده روشنی برای خود متصور نیستند. هویت، آینده، شغل و موفقیت، نقاط نامفهوم ذهن این کودکان است و تمام تلاش ما در پروگرام های اوقات صبر تغییر این ذهنیت است. این کودکان با توانمندسازی خود می توانند این معادله را به اندوه بزنند و نقاش آینده خود باشند. در همین راستا با برگزاری کلاس های متنوع امید داریم تا در دهه های آینده این منطقه و سایر مناطق کمتر برخوردار تماشایی مشکلات امروز نباشند و بافت فرهنگی آنها دگرگونی بطی ء. آموزش و فعالیت شما بیشتر داخل چه فواصلی از سال است؟

تمامی اقدامات ما به این بستگی دارد که اردو برای چه قسمت قسمت کردن سنی، با چه هدفی و در چه زمانی از سال باشد. به نشانی مثال اواخر خرداد اردویی بخاطر آشنایی و تعبیر کردن کلاس های تابستان در یک روز مسرور و مفرح داریم و دستور کار تابستان را حوالی می کنیم. پایه برنامه اردوها، بازی، مسابقه، ورزش و دورهمی است و آموزش های لازم بوسیله نعوظ غیرمستقیم نقل مکان می شود. اگر از شرکت کننده ها درمورد اردوها سوال شود، از نظر آنها بازی و سرگرمی در لشکرگاه بوده این درحالی است که مسئولیت پذیری، فرمان گروهی، محلول مساله و اخلاق در قالب بازی و سرگرمی آموزش داده شده است. آموزش های شما بر پایه چه اصولی است؟

هر سال بنا بوسیله وضعیت و نیازسنجی حرکت می کنیم. به عنوان مثال تا امسال سراغ مقطع دبستان نیامده بودیم و در مدرسه و راهنمایی متمرکز بودیم، اما با توجه به شرایط و نیازسنجی، فعالیت خود را بوسیله این دسته سنی تغییر دادیم. چراکه سن درس ۷ تا ۱۴سال است و سپس از آن تاثیرپذیری بوسیله شدت کم می شود. بزرگ ترین مشکلات شما در این عرصه چیست؟

مسائلی که در این حوزه مطرح است به چندین تقدیر طبقه بندی می شوند که داخل اول لیس اجازه خانواده ها بخاطر بازی کودکان در سنین پایین مطرح است و گویا از طرف والدین، کودکان با ربات اشتباه محزون شده اند. ازطرفی تیمار مدارس برده قوانین و تصویب نامه هستند. با مشورت هایی که با متخصصان این مملکت ارتکاب شد توانستیم برخی از والدین را دراین باره قانع کنیم ولی بخاطر امتداد فعالیت خود به قیافه فراخ تر نیازمند حمایت های بیشتری از سوی خانواده ها و مسئولان هستیم. باهم اتحاد کردن مسئولان استان و شهرستان چطور است؟

می استعداد گفت برای دنباله فعالیت هایمان با همه شرایط تو حال نبرد هستیم. وضعیت خاصی در ادارات بود دارد، به طوری که حتی اتاق دورافتاده و متروکه ای را که داخل یکی از فرهنگسراهای شهرداری داشتیم گرفتند. از طرفی حزن آموزش و درس با فعالیت ما تو مدارس مخالف است و اعتقاد دارد که نباید خارج از کادر مدارس، مستخدم فعالیت کند، درصورتی که می توانند با ارائه راهکاری، از سمن های فعال در مدارس استفاده کنند. بوسیله فکر کردن حاشیه بودن این مناطق، توجه کمتری از لفظ مدیران این مملکت صورت می گیرد. و سخن آخر؟

باید به اقدامات فرهنگی بلندمدت نگاه کنیم و نگاه نمایشی نداشته باشیم. با کمک دسته های بشریت می توانیم بافت فرهنگی و حتی اقتصادی این برزن ها را دگرگونی دهیم.